مقالات

بهترین روش نگهداری عسل برای حفظ رنگ و طعم

بهترین روش نگهداری عسل برای حفظ رنگ و طعم

از ویژگی های مهم عسل طبیعی این است که می توانید آن را برای مدت طولانی در بیرون از یخچال و در هوای گرم نیز نگهداری کنید ، بدون اینکه فاسد شود یا رنگ خود را از دست بدهد . نحوه ی نگهداری عسل خام و حرارت ندیده بسیار مهم است . اگر عسل را به صورت نادرست نگه داری کنید در مدت زمان نه چندان طولانی شکرک زده و رنگ خود را به کل از دست می دهد و خاصیت آن نیز بسیار کاهش می یابد .

قبل از اینکه با نحوه درست نگهداری کردن از عسل را بیاموزید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که عسل را چگونه حفظ کنید و از شکرک زدن آن جلوگیری نمایید . مواردی که در ادامه به آن می پردازیم نحوه نگهداری از عسل خام است که هیچگونه حرارتی ندیده است .

ظرف مناسب نگهداری عسل

از مهمترین نکته ای که در نگهداری عسل باید به آن توجه کرد ، ظرفی است که در آن عسل را نگهداری می کنید . عسل یک خاصیت اسیدی مانند دارد و هرگونه ظرفی برای نگهداری از آن مناسب نیست . ظروف شیشه ای و ظروف پلاستیکی شفاف درجه یک بهترین گزینه برای نگهداری از عسل هستند .

هرگز از ظروف پلاستیکی درجه دو برای نگهداری عسل استفاده نکنید چون مقاوت آن به مرور ضعیف شده است و مواد شیمیایی که در تولید پلاستیک به کار رفته ، طی گذشت مدت زمان کوتاهی جذب عسل می شود . اگر مقدار عسلی که خریداری کردید بسیار زیاد است بهتر است از ظروف شیشه ای با درب محکم استفاده کنید . درب شیشه باید محکم باشد و از ورود رطوبت های محیطی جلوگیری کند و مانع از ورود مورچه ها به درون ظرف شود .

دمای مناسب برای نگهداری عسل

عسل را بیرون از یخچال نگهداری کنید . به هیچ وجه نباید عسل را داخل یخچال و فریزر بگذارید زیرا باعث سفت شدن سریع عسل می شود در نتیجه شکرک زدن با دما و رطوبت یخچال آغاز می شود . عسل خام را دور از گرمای بخاری و شوفاژ و سایر وسایل گرمایشی قرار دهید . اتاقی تاریک و دور از نور آفتاب می تواند بهترین مکان برای نگهداری عسل خام باشد . نور آفتاب می تواند رنگ را عسل بگیرد و خاصیت خود را از دست دهد . از سری مشکلات نگهداری این است که ، عسل بوهای اطراف را کاملا به خود می گیرد پس باید سعی کنید آن را دور از بوی عطر و مواد شویند قرار دهید .

کنترل رطوبت عسل

یکی از عوامل مهم در نگهداری از عسل ، کنترل رطوبت است . اگر رطوبت زیادی وارد عسل شود ، خطر تخمیر شدن آن افزایش می یابد و به احتمال زیاد فاسد می شود . بعضی از افراد با یک اشتباه ساده مانند استفاده از قاشق خیس یا درب شل و نامناسب ، رطوبت را وارد عسل می کنند در نتیجه عسل خاصیت خود را از دست می دهد.

ظرف عسل را در جای خشک و خنک نگهداری کنید .

می توانید عسل را در دمای منفی 50 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید . عسل را در اتاقی با دمای بین 50 تا 70 درجه فارنهایت ( 20 تا 25 درجه سانتی گراد ) نگهداری کنید . علاوه بر دما ، خشک بودن محلی که می خواهید ظرف را در آن نگهداری کنید بسیار مهم است . می توانید از کمد یا محلی که رطوبت در آن وجود نداشته باشد برای نگهداری از ظرف استفاده نمایید .

مانع شدن از شکرک زدن عسل به مدت طولانی

شکرک عسل با مراقبت های نادرست از عسل به وجود می آید . اگر می خواهید مانع از شکرک زدن عسل خود شوید باید به موارد زیر توجه کنید .

+ وقتی عسل خام را برداشت می کنید ، شاید دارای موم های اضافی یا سایر ناخالصی ها باشد . باید هر گونه مواد اضافی که داخل عسل افتاده است را خارج کنید . همین مواد اضافی باعث می شوند که شکرک در عسل شروع شود و به سرعت در کل عسل افزایش یابد . پس در اولین زمان ممکن موم ها و ناخالصی های اضافی را از درون عسل خارج کنید.

+ بهتر است عسل را در بیرون از یخچال نگهداری کنید . هوای سرد باعث می شود فرآیند رس بستن در عسل تسریع یابد . عسل را باید در هوای 20 تا 25 درجه نگهداری کنید .

+ در هنگام برداشت عسل از یک قاشق کاملا خشک و تمیز استفاده کنید . قاشق های خیس می توانند عسل را به طور کلی خراب کنند زیرا با ورود رطوبت ، سرعت شکرک زدن آن نیز افزایش می یابد و خاصیت خود در کوتاه ترین زمان ممکن از دست می دهد .

+ عسل هایی که طبیعی نیستند و به آنها ناخالصی همچون گلوکز اضافه شده است زودتر از عسل های طبیعی شکرک می زنند . بهتر است در نگهداری این نوع عسل ها بیشتر دقت کنید و آنها را در کابینت ها با دمای 22 درجه نگهداری کنید.

اگر عسل کریستالیزه شد چه باید کرد ؟

در صورتی که عسل در زمان نگهداری کدر شود نباید نگران باشید ، به این حالت کریستالیزایون می گویند . البته اصطلاح ( تبدیل شده به قند ) نیز به به این حالت می گویند . اما نه مضر است و نه نشانه طوال می باشد . تقریبا می توان گفت که همه انواع عسل در یک مرحله زمانی متبلور می شوند . این فرایند طبیعی می باشد و وقتی که محصول در دمای سرد محافظت شود سریعتر اتفاق خواهد افتاد .

در صورتی که عسل شما متبلور شده ، می توانید دوباره عسل را به مایع تبدیل کنید . تنها باید عسل را در یک قابلمه همراه با آب داغ قرار دهید و زمانی که گرم می شود و به آرامی آن را هم بزنید . البته این نکته را ذکر کنیم که نباید دمای آن زیاد باشد . گرمایی زیاد می تواند طعم و همچنین رنگ آن را عوض کند .

در این مطلب شما را با نحوه درست نگهداری کردن عسل آشنا کردیم . لینک این مطلب را برای کسانی که می خواهند بدانند که نحوه درست نگهداری کردن عسل چگونه است ؟ ارسال کنید تا آنها هم مثل شما متوجه این موضوع مهم شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 8 =