مقالات

عسل برای دیابت ضرر دارد ؟!

عسل برای دیابت ضرر دارد ؟!

امروزه با افزایش استفاده از قندها و شیرین کننده های مصنوعی در محصولات ، حتما یکی از اعضای خانواده دچار دیابت می شوند . روند افزایش دیابت به قدری در بین خانوارها زیاده شده است ، که سعی می کنند برای شیرین کردن چای و قهوه ، عسل را جایگزین آن کنند . اما آیا عسل برای افرادی که دیابت دارند مناسب است ؟ یا عسلی در بازار وجود دارد که مناسب افراد دیابتی باشد ؟ تا آخر مقاله با ما همراه باشید .

قبل از اینکه بخواهیم به جواب سوال بالا بپردازیم ، بهتر است کمی در مورد دیابت و عوامل به وجود آمدن آن بپردازیم .

دیابت به زبان ساده تر زمانی پیش می آید که ما کربوهیدرات ها یا همان قند ها را مصرف می کنیم و میزان گلوکز خون افزایش می یابد . با افزایش سطح گلوکز خون ، پیغامی برای پانکراس فرستاده می شود که هورمون های انسولین را ترشح نماید . انسولین باعث می شود که کلیه ها و سلول های ماهیچه ، گلوگز را به صورت گلیکوژن در خود ذخیره نمایند و زمانی که بدن نیاز به انرژی داشته باشد ، از کلیکوژن ها برای سوخت استفاده می کنند . برای افرادی که دیابت دارند این چرخه به درستی انجام نمی شود . دیابت کلا دو نوع دارد و آن را با دیابت نوع یک و دیابت نوع دو می شناسند . در بعضی از افراد که پانکراس بدنشان به درستی هورمون دیابت تولید نمی کند ، دچار دیابت نوع یک می شوند . و اما برای افرادی که بدنشان در برابر انسولین تولید شده مقاوت نشان می دهد و گلوکز را در سلول های خود جذب نمی کند ، دچار دیابت نوع دو می شوند .

عسل برای دیابت ضرر دارد ؟!

دیابت نوع 1

عوامل زیادی هستند که در ایجاد دیابت نوع یک تاثیرگذار اند که یکی از شایع ترین آنها ارثی است . در بدن این نوع افراد به میزان کافی هورمون انسولین توسط پانکراس ترشح نمی شود در نتیجه فرد دچار دیابت نوع یک خواهد شد . افرادی که 10 درصد درگیر قند هستند می توانند با استفاده از انسولین ، قند خود را تنظیم کنند .

دیابت نوع 2 

80 درصد افراد دیابتی با دیابت نوع 2 درگیر هستند . بدن این افراد هورمون های انسولین را به مقدار کافی تولید می کند ولی این هورمون ها کارایی کافی را ندارند و بدن به آن واکنش نشان نمی دهد ، در نتیجه قند خون در این افراد به شدت بالا می رود . سبک زندگی و غذاهای پر چرب می توانند عوامل اصلی ایجاد بیماری دیابت نوع 2 باشند . افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، با تغییر سبک و محل زندگی و مصرف غذاهای سالم می توانند تا حد زیادی این بیماری را کنترل نمایند .

اما آیا عسل برای دیابت ضرر دارد ؟

طبق آزمایشاتی که انجام شده ، نتایج نشان می دهند که افرادی که دیابت دارند ،  می توانند عسل را در برنامه های غذایی خود قرار دهند . عسل خاصیت اکسید کننده دارد که فرآیند جذب قند خون را بسیار آسان می کند و مانع از افزایش قند خون می شود . پتاسیم موجود در عسل یکی دیگر از عواملی است که قند را جذب می نماید و مانع از ایجاد تجمع قند در بدن می شود . مصرف یک قاشق عسل می تواند قند خون را بالا ببرد و پانکراس هورمون های انسولین را بیشتر ترشح می کند . بنابراین بیمارانی که دارای دیابت هستند ، باید قبل از مصرف عسل آزمایش قند خون را انجام دهند . بعد از نتیجه آزمایش ، پزشک متخصص میزان قند را بررسی می کند و مقدار مصرف عسل در روز را برای شما تجویز می نماید .

عسل یک ماده بسیار شیرین است ، برای کسانی که دیابت دارند باید قند مصرفی و کربوهیدرات خود را کاملا کنترل کنند . اما این به بدان معنا نیست که شیرینی جات را کاملا حذف نمایند . نه تنها عسل یک ماده کاملا بی ضرر است بلکه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی بوده که می تواند از ایجاد عارضه دیابت نیز جلوگیری کند . عسل کوهستان دارای قند کاملا طبیعی است که نه تنها باعث افزایش قند خون نمی شود بلکه باعث تحریک پانکراس برای تولید ترشح انسولین می گردد.

عسل های مناسب برای دیابت

عسل کوهستان و طبیعی علاوه بر اینکه باعث افزایش قند خون نمی شوند ، آن را کنترل می نماید . عسل طبیعی گون گز ، عسل چهل گیاه و عسل آویشن کوهی می توانند بهترین گزینه برای افرادی باشند که بیماری دیابت دارند . توجه داشته باشید ، مصرف بیش از یک قاشق غذاخوری در روز توصیه نمی شود . بهتر است این عسل ها را ناشتا و نیم ساعت قبل از مصرف وعده صبحانه میل نمایید . اگر قصد خرید عسل طبیعی را دارید و نمی دانید عسل اصل را از کدام فروشگاه تهیه کنید ، پیشنهاد ما به شما فروشگاه اینترنتی کندوک است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =