مقالات

فواید ویتامین سی برای بدن

فواید ویتامین سی برای بدن

ویتامین سی یک نوع ویتامین محلول در آب است و بدن افراد نمی‌تواند خود به خود این ویتامین را تولید کند و باید با مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی مخصوصی این ویتامین به بدن وارد شود. در این مطلب با تمامی موارد مهم در مورد ویتامین سی و فواید آن آشنا می‌شویم پس تا انتهای مطلب کندوک با ما همراه باشید.

فواید ویتامین سی برای سلامتی

از جمله سبزیجات و میوه‌هایی که میزان ویتامین سی در آنها خیلی زیاد است می‌توان به طالبی، پرتقال، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، کیوی، توت فرنگی، تمشک، آناناس انبه و همچنین پاپایا اشاره کرد.

ویتامین سی فواید بسیار زیادی دارد از جمله این فواید می‌توان به این اشاره کرد که از نارسایی‌های سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند، بدن را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند و از فواید دیگری همچون محافظت کننده در برابر مشکلات ارثی، محافظت از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشمی و همچنین محافظت از پوست صورت برخودار است.

ویتامین سی از آن دسته ویتامین‌ها است که خواص بسیار زیادی دارد و بودن آن در بدن برای سلامتی بدن بسیار مهم است.

فواید ویتامین سی

"</p

سلامت پوست و کلاژن سازی

ویتامین سی می‌تواند کلاژن بیشتری بسازد و چین و چروک پوست را کاهش دهد، ویتامین سی در تولید کلاژن که یک پروتئین بسیار مهم برای تولید ساخت پوست، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی لازم است، خیلی ضروری است. همچنین ویتامین سی یک آنتی اکسیدان است و وجود آنتی اکسیدان در تغذیه می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند.

جذب مواد معدنی

جذب ویتامین سی به این کمک می‌کند که آهنی که در بدن بزرگسالان کودکان موجود است بیشتر شود.

کم شدن خطر ابتلا به نقرس

از دیگر فواید ویتامین سی این است که احتمال مبتلا شدن به نقرس را کاهش می‌دهد.

مبارزه با رادیکال های آزاد

ویتامین سی آنتی اکسیدانی است که توانایی پیشگیری از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و ماده شیمیایی خطرناکی را مانند دود سیگار دارد.

رادیکال‌های آزاد در به وجود آمدن بعضی از بیماری‌ها مانند سرطان بیماری‌های قلبی و همچنین ورم مفاصل نقش زیادی دارد. رادیکال‌های آزاد در هنگام تجزیه غذا و بودن در معرض تشعشع و دود سیگار به وجود می‌آیند.

بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی

ویتامین سی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه بدن را برای مقابله با ویروس سرماخوردگی آماده می‌کند. مصرف ویتامین سی زمانی که درگیر به سرماخوردگی‌ و یا آنفولانزا هستید می‌تواند از مبتلا شدن به بیماری‌های بیشتری مانند ذات الریه و عفونت ریه جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی تحت فشار

ویتامین سی همچنین می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به خاطر فشارهای روحی و روانی ضعیف شده است نیز بسیار مناسب باشد و به آنها کمک زیادی کند.

درمان سرطان

مصرف مقدار زیادی از ویتامین سی می‌تواند به این کمک کند که تاثیرات ضد سرطانی داروهای شیمی درمانی افزایش یابند.

کاهش خطر سکته مغزی

قرار دادن سبزیجات و میوه‌جات در بین رژیم غذایی‌تان باعث افزایش ویتامین سی در بدن می‌شود، در پی تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ویتامین سی احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

قرص ویتامین سی برای چه خوب است ؟

بیشتر اوقات از قرص ویتامین سی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی افراد استفاده می‌شود، به علاوه قرص ویتامین سی برای سلامت مو و پوست افراد تاثیر زیادی دارد و بسیار عالی است. ویتامین سی کلاژن ساز است و از همین طریق به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

دیگر فواید قرص ویتامین سی شامل کمک به رشد بدن، ترمیم زخم، درمان سرماخوردگی،تقویت دندان و لثه است.

فواید ویتامین سی در بدنسازی

ویتامین سی با نقش که در متابولیسم دارد اسیدهای آمینه و به خصوص تشکیل کلاژن که ماده اساسی و مهم تشکیل دهنده بافت همبند است و بافت استخوان و عضله را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و باعث کاهش احتمال آسیب به عضلات می‌شود.

ویتامین سی موجب جذب بهتر آهن در بدن می‌شود آهن ماده بسیار ضروری برای اتصال اکسیژن به خون است. اگر در خون به مقدار کافی اکسیژن وجود نداشته باشد اکسیژن رسانی به عضلات به خاطر همین عملکرد عضلات با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

مصرف ویتامین سی برای ورزشکاران مرد باعث این می‌شود که سطح هورمون کورتیزول نسبت به هورمون تستسترون کمتر نگه داشته شود و این موضوع منجر به این می‌شود که عملکرد ورزشکار در طول روز در بالاترین سطح خودش قرار بگیرد و در نتیجه ورزشکار سود بیشتری را از تمریناتش به دست می‌آورد.

مصرف ویتامین سی در بین خانم‌ها علاوه بر اینکه از پارگی مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند همچنین عملکرد کبد را تقویت می‌کند و سطح هورمون استروژن را در دوره چرخه قاعدگی متعادل نگه می‌دارد.

"</p

علائم کمبود ویتامین سی

کمبود ویتامین سی علائم و نشانه‌های مختص به خودش را دارد همچنین کمبود ویتامین سی در مدت طولانی باعث می‌شود که اختلالاتی به وجود آیند. بیماری اسکوروی بیماری است که به خاطر کمبود ویتامین سی به وجود می‌آید، این بیماری موجب احساس خستگی و درماندگی می‌شود و قدرت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

بعضی از علائم کمبود ویتامین سی در بدن شامل التهاب لثه، کبودی سریع پوست، خونریزی لثه، تورم لثه ها، تاخیر در بهبود زخم، ضعف در سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های گوارشی مثل اسهال، بیماری خودایمنی، بالا رفتن وزن به‌خاطر کند شدن متابولیسم، تورم در مفاصل و در صورت کمبود ویتامین در مدت طولانی فشار خون بالا، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، سرطان و همچنین گرفتگی عروق اشاره کرد.

مکمل های ویتامین سی

برای به دست آوردن ویتامین سی علاوه بر اینکه می‌توان از غذا های حاوی ویتامین سی و رژیم غذایی مناسبی استفاده کرد همچنین می‌توانید مکمل‌های ویتامین سی یعنی قرص ویتامین سی آمپول ویتامین سی و کپسول ویتامین سی را نیز مصرف کنید. همچنین می‌توانید ویتامین سی را از طریق وریدی زیر پوستی و عضلانی نیست تزریق کنید.

 

آمپول ویتامین سی

تزریق آمپول ویتامین سی یکی از روش‌هایی است که برای جبران کمبود ویتامین سی در بدن استفاده می‌شود. جذب ویتامین سی از طریق تزریق آمپول نسبت به مصرف مواد غذایی سرعت بالاتری دارد و روند درمان زودتر پیش می‌رود.

آمپول ویتامین سی فواید بسیار زیادی دارد و از جمله این فواید می‌توان به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، درمان سرطان، پیشگیری از چین و چروک، روشن کننده پوست با کاهش وزن سریع اشاره کرد.

افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند و افرادی که باردار هستند حتماً باید قبل از استفاده از ویتامین سی با پزشک مشورت کنند.

گذشته از این ویتامین سی ممکن است مضراتی را برای بدن داشته باشد این مضرات شامل سردرد، سوزش سردل، حالت تهوع و استفراغ، خولب آلودگی و یا بی خوابی می شوند.

خواص ویتامین سی در رژیم غذایی

همانطور که عرض کردیم خواص ویتامین سی برای بدن بسیار زیاد است پس باید آن را به طور روزانه مصرف کنید و به بدنتان برسانید زیرا بدن خود به خود توانایی ساخت این ویتامین را ندارد و اگر از یک رژیم غذایی پیروی می‌کنید باید رژیم غذایی اصولی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *