مقالات

چه حشراتی عسل تولید می کنند ؟

عسل به عنوان یک ماده غذایی فرآوری شده از شهد گل و گیاهان توسط گونه های مختلف زنبور عسل ها تولید می شود . بسیاری از حشرات دیگر مانند زنجرک ها ، پسیل ها ، شته ها و حتی مورچه های استرالیا شیره های قندی را جمع آوری و ذخیره می کنند ، اما به این ماده که مورچه تولید می کنند  ویژگی های فیزیکی یک عسل طبیعی را ندارد و به عنوان عسل اطلاق نمی شود .

شاید تعجب کرده باشید ، اما مورچه ها نیز عسل تولید می کنند . تنها تفاوتی که عسل مورچه ها با زنبور عسل دارد این است که ، مورچه ها عسل را در بدن خود ذخیره می کنند و در زمستان از آن تغذیه خواهند کرد ، اما زنبورهای کارگر عسل را در درون کندوی عسل نگهداری می کنند و در زمستان از آن مصرف خواهند کرد .

عملکرد مورچه ها به گونه ای است که شیره های گیاهان را مصرف می کنند و با آنزیم های طبیعی خود آن را به عسل تبدیل می کنند و در بدن خود به اندازه یک حبه انگور ذخیره می کنند . مورچه ها در زمستان به صورت وارونه از سقف کلونی آویزان می شوند ، مورچه هایی که گرسنه هستند دهان خود را به دهن مورچه عسل می چسبانند و مورچه سوم به شکم مورچه عسل فشار می آورد تا بتواند یک قطره عسل را به مورچه گرسنه برساند . در بعضی از مواقع مورچه ها به قدری شهد در بدن خود ذخیره می کنند که نمی توانند آن را حمل نمایند ، در نتیجه میمیرند .

چه حشراتی عسل تولید می کنند ؟

بسیاری از مردم استرالیا بخصوص مردم قدیمی و بومی آن کشور این مورچه ها را از کلونی بیرون می آورند و به عنوان شکلات شیرین و لذیذ میل می کنند . مصرف مورچه های عسل به عنوان یکی از سمبل های بومی این کشور به محسوب می شود و نماد این کشور به شمار می رود .

نحوه تولید عسل طبیعی

در واقع عسل طبیعی از شهد گلها و گیاهان تولید می شود . زنبورهای عسل طی یک فرآیند روی گل های متنوع می نشیند و شهد های گل و شیره های شیرین گیاهان را جمع آوری می کنند و به طرف کندو حمل می کنند . شهد گلهای طبیعی حاوی 80 درصد آب است و برای تبدیل شدن به عسل باید رطوبت آن تبخیر شود . زنبور عسل ها با آنزیم های طبیعی که دارند رطوبت عسل را به 18 درصد کاهش می دهند و سپس عسل رقیق شده را داخل استوانه های 6 ضلعی میریزند و با یک لایه موم نازک روی آن را میبندند تا هیچگونه آلودگی هوا و میکروب وارد آن نشود .

عسل طی 3 مرحله اصلی تولید می شوند :

  • جمع آوری شهد گل و شیره گیاهان
  • غلیظ کردن شهد جمع آوری شده
  • پلمپ استوانه های حاوی عسل

بسیاری از افراد فکر می کنند که عسل مدفوع زنبور عسل است ، اما این تفکر کاملا اشتباه است. زنبور های عسل دارای عسلدان و معده دیگری برای غذا هستند. زنبورها مانند هر موجود دیگری دستگاه گوارش دارند ، موجودات بسیار تمیزی هستند و هیچوقت مدفوع خود را در درون کندو نمیریزند و آن را بیرون از کندو رها می کنند . این زنبور ها در برابر آلودگی های هوا بسیار حساس اند و نمی گذارند ذرات آلودگی و میکروب ها به عسل منتقل شوند .

فواید عسل طبیعی

زنبورعسل یکی از مفید ترین نوع حشره برای تداوم طبیعت و انسان ها است . محصولاتی که زنبورعسل ها تولید می کنند شامل گرده گل ، عسل طبیعی و ژل رویال هستند و این محصولات با خاصیت های بسیار زیادی که دارند ، می توانند سلامت جسمی ما را تضمین کنند . عسل طبیعی حاوی آنزیم ها ، خاصیت ضد میکروبی و باکتریایی ، فسفات ، پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین های B و C ، کلسیم ، آهن ، سدیم ، کربوهیدرات ، گلوکز ، فروکتوز ، پتاسیم و سایر مواد مغذی می باشد .  بسیاری از بیماری ها همچون درد معده ، بیماری های قلبی ، بیماری دستگاه گوارشی و مثانه  با مصرف عسل طبیعی درمان خواهند شد . از مهمترین فوایدی که عسل طبیعی دارد عبارتند از :

جوانسازی پوست

یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی برای بدن ، جوانسازی پوست است . مردم قدیمی برای جوانسازی پوست خود عسل طبیعی را به صورت موضعی روی پوست صورت استفاده می کردند . مصرف عسل به صورت مرتب می تواند رطوبت بدن را تامین کند و جوانسازی سلول های پوست را تسریع می بخشد در نتیجه پوستی نرم و لطیف و بدون چین و چروک خواهید داشت .

شفاف کننده طبیعی پوست

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدان های موجود در عسل می توانند رطوبت سلول های پوست را افزایش دهند . وقتی رطوبت سلول های بدن تامین باشد ، عمل حذف سلول های مرده سریعتر انجام می گیرد و سلول های جدید جایگزین آن می شوند .

تقویت حافظه

عسل طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان ، مواد مغذی و ویتامین است ، به همین علت می تواند تاثیر مستقیم روی افزایش هوش و حافظه بگذارد . با مصرف مرتب عسل طبیعی می توانید از آلزایمر در دوران پیری خداحافظی کنید . صبح به صورت ناشتا 2 قاشق عسل مصرف نمایید تا در مدت زمان کوتاهی شاهد تاثیرات فوق العاده عسل طبیعی باشید .

عسل گون گز یاسوج

درمان افسردگی و اضطراب

بسیاری از افراد در سن میان سالی دچار افسردگی می شوند . بدن انسان برای تولید انرژی و رفع اضطراب و افسردگی نیاز به سوخت و ساز دارد . برای سوخت و ساز بدن از قندهای ذخیره شده در بافت های ماهیچه استفاده می کند و انرژی تولید می شود . اگر احساس می کنید درگیر افسردگی ، استرس و اضطراب هستید یا بسیار زیاد عصبانی می شوید بهتر است عسل طبیعی مصرف نمایید .

درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون به عنوان یک بیماری شایع اعصاب و مغز به شمار می رود . این بیماری در عملکرد مغز اختلال ایجاد خواهد کرد و کاری می کند پیام های مغز با تاخیر به اعضای بدن منتقل شوند . بیماری پارکینسون بیشتر در افراد سن بالا اتفاق می افتد ، زیرا دوپامین مغز به مرور زمان کاهش می یابد . افراد مسن باید از مصرف غذاهای چرب ، نمک و قندهای مصنوعی خودداری کنند و عسل طبیعی را که یک قند طبیعی و سرشار از ویتامین است را جایگزین قند مصنوعی نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =