مقالات

فاسد شدن عسل طبیعی | آیا عسل طبیعی فاسد می شود ؟

فاسد شدن عسل طبیعی

عسل تنها محصول غذایی است که خراب نمی شود . اما آیا عسل تا ابد سالم می ماند ؟ و حقیقت دارد که هیچگاه فاسد نمی شود ؟ تا آخر مقاله با ما همراه باشید .

عسل طبیعی به عنوان یک خوراکی غذایی برای زنبور عسل ها در فصل های سرد پاییز و زمستان محسوب می شود . زنبور عسل ها در بهار و تابستان شهد جمع می کنند و عسل تولید می کنند تا در فصل های سرد سال منبعی برای تغذیه داشته باشند . عسل تنها محصول غذایی است که برای ذخیره سازی تولید می شود . در ترکیبات عسل ماده ضد باکتری و میکروب به کار رفته است به همین دلیل است که ، عسل طبیعی تا صدها سال خراب و فاسد نمی شود .

در ترکیبات عسل میزان رطوبت و PH بسیار پایین است و دارای میزان بالای قند طبیعی است . به همین دلیل است که هیچگونه باکتری نمی تواند درون عسل جا خوش کند و زود خشک می شود و ازبین می رود . اسموز ماده ای است که رطوبت را از میکروب ها می گیرد در نتیجه آن ها را برای همیشه خشک و نابود می کند . عسل دارای مقدار بسیار زیادی قند طبیعی است و دارای میزان بسیار کمی آب می باشد ، به قدری فشار بین این ترکیبات زیاد است که هیچگونه باکتری نمی تواند در بین آنها نفوذ کند و فاسد شدن آن غیر ممکن است .

علت های فاسد نشدن عسل و ماندگاری بالای عسل

اسیدی بودن

PH عسل بین 5/3 تا 5/4 قرار دارد . به طور کلی میانگین PH عسل باید 9/3 باشد و در این نقطه می تواند کاملا اسیدی باشد . در فرآیند تولید عسل ، اسید گلوکونیک باعث می شود در عسل، شیرین کننده ایجاد شود . به طور کلی حالت اسیدی بودن است که مانع از ایجاد باکتری ها و میکروب های مضر می شود و نمی گذارد عسل فاسد شود .

قند بالا و رطوبت کم

 در ترکیبات عسل 80 درصد قند طبیعی به کار رفته است . فشار قند طبیعی بر روی مقدار رطوبت داخل عسل به قدری زیاد است که فشار تورگور یا فشاراسمزی روی می دهد که مانع از حرکت رطوبت داخل عسل می شود . در بین این فشار ها هر میکربی که نفوذ کرده باشد به طور کلی از بین می رود . عسل دارای 18 درصد آب است که میزان آن در برابر میزان قند طبیعی بسیار کم است و به همین علت است که هیچگاه فاسد نمی شود .

آنزیم های ضد میکروبی

زنبورها هنگام تولید شهد به عسل ، آنزیم هایی را به ترکیبات اضافه می کنند که کاملا ضد میکروبی است و مانع از ایجاد رشد در داخل عسل می شود . این آنزیم ها ماندگاری عسل را تا حد ممکن افزایش می دهند و مانع از فاشد شدن عسل نیز می شوند .

عسل چه زمانی فاسد می شود ؟

درست است که ما در بالا اشاره کردیم و توضیحات کلی در مورد این موضوع به شما ارائه کردیم که عسل هیچگاه فاسد نمی شود اما اگر در نگهداری عسل آگاه نباشیم و مراقبت های نادرست را برای نگهداری از عسل انجام دهیم در مدت زمان کوتاهی عسل خاصیت خود را به کل از دست می دهد و در نتیجه خراب می شود . نگهداری عسل یک مسئله بسیار مهم است که نباید نسبت به آن بی توجه باشید . در ادامه راه های نادرست را شما معرفی می کنیم که می تواند یکی از راه های فاسد شدن عسل در کمترین زمان ممکن باشد.

نکته اول در مورد فاسد شدن عسل

ظرف نگهداری از عسل می تواند از عوامل اصلی در فاسد شدن عسل باشند . باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از پلاستیک های دست دو برای نگهداری عسل استفاده کنید زیرا مقاوت پلاستیک دست دو کاملا ضعیف شده است و مواد مضری که در تولید و بازیافت آن به کار رفته است به درون عسل نفوذ می کنند در نتیجه عسل بوی پلاستیک را به خود گرفته و خوردن آن می تواند سلامتی بدن را به کل به خطر بیاندازد . یکی از مهمترین مواردی که می تواند در نگهداری عسل بسیار مهم باشد ، ظروفی ست که در آن عسل را نگهداری می کنید . ظروف شیشه ای می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری از عسل باشد . اما به جای ظروف شیشه ای می توانید از ظروف پاستیکی مخصوص عسل که کاملا شفاف و درجه یک هستند نیز استفاده نمایید .

عسل گون گز یاسوج

نکته دوم فاسد شدن عسل

عسل را در جای خشک نگهداری کنید . عسل طبیعی خاصیت جذب کردن رطوبت را به خود دارند و با اضافه شدن آب اضافی به درون ظرف عسل ، میزان آب عسل افزایش می یابد و خاصیت خود را از دست می دهد و در نتیجه خراب می شود . سعی کنید از ظرف عسل را دور از محل هایی که دارای رطوبت هستند نگهداری کنید . در ترکیبات عسل مقدار بسیار کمی رطوبت وجود دارد و اگر عسل را در محیط هایی نگهداری کنید که دارای رطوبت زیاد باشد ، در کمترین زمان ممکن فاسد یا خراب می شود .

نکته سوم فاسد شدن عسل طبیعی

از ظروف با درب محکم استفاده کنید . وقتی درب بکار رفته به خوبی پلمپ نشود و رطوبت به آن نفوذ کند ، عسل طبیعی به راحتی خاصیت خود را از دست می دهد و فاسد می شود . درب محکم می تواند مانع از ورود رطوبت به داخل ظروف شود در نتیجه عسل هیچگاه فاسد نمی شود و مورچه ها نیز نمی توانند به داخل آن نفوذ کنند . یکی از مهمترین فواید ظرف شیشه ای با درب محکم این است که زمانی که عسل طبیعی شکرک می زند می توانید همان ظرف را داخل آب نیمه داغ بیاندازید و لازم نیست عسل را به ظرف دیگر انتقال دهید .

نکته چهارم

نور آفتاب برای عسل بسیار مضر است و می تواند رنگ آن را بگیرد و خاصیت خود را به کل از دست می دهد . هوای داغ و نور آفتاب می تواند عسل را در کمترین زمان ممکن فاسد کند . عسل را دور از نور خورشید نگهداری کنید . یکی از مهمترین روش نگهداری عسل این است که ، عسل را دور از نور آفتاب و در جاهای تاریک نگهداری کنید .

آیا عسل تاریخ انقضاء دارد ؟

اغلب افراد می پرسند که تاریخ انقضاء عسل چند ماه یا اینکه چند سال است ؟ بعضی افراد امکان دارد در جواب این سوال بگویند که عسل تاریخ انقضاء ندارد . اما باید بگویم که این حرف درستی نمی باشد عسل همانند مواد غذایی دیگر باید در شرایط مناسبی نگهداری شود و در صورتی که نگهداری آن خوب نباشد ممکن است خواص خود را از دست بدهد یا حتی فاسد هم شود . در واقع هیچ وقت نمی توان گفت که برای عسل تاریخ انقضا تعیین کرد .

چه زمانی عسل فاسد می شود ؟

شرایط نگهداری از عسل سخت نمی باشد شما می توانید با رعایت چند نکته به خوبی از عسل در خانه نگهداری کنید تا عسل خراپ نشود . عسل را در ظرف شیشه ای با درب های محکم در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید . دمای مناسب برای نگهداری از عسل 15 درجه سانتی گراد می باشد . اما در کل دمای مناسبی برای نگهداری از عسل 15 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد .

توصیه می شود که عسل را در یخچال قرار ندهید . چون فرایند رس بستن در یخچال با سرعت بیشتری رخ می دهد و و سبب سفت شدن عسل خواهد شد . شاید برای نرم کردن عسل سفت شده از حرارت استفاده کنید اما باید این را بدانید که به هیچ وجه عسل را نباید حرارت دهید . زیرا حرارت سبب از بین رفتن مواد مغذی عسل می شود . در کل بهتر است برای جلوگیری از سفت شدن عسل آن را بیرون از یخچال نگه دارید و از ورود اجسام آلوده مرطوبی همانند قاشق خیس به داخل عسل جلوگیری کنید . چون این عمل باعث تخمیر و ترش شدن عسل می شود . در کل بوی ترشیدگی عسل ، نشانه خوبی نمی باشد . همچنین در صورتی احساس کردید که عسل آبکشی شده ( منظور از آبکشی میزان آب موجود در عسل افزایش یافته ) و همچنین طعم متفاوتی عسل به خود گرفته باشد ، باید از مصرف آن خودداری کنید . در صورتی که می خواهید بیشتر در مورد شرایط نگهداری عسل را بدانید می توانید به مطلب شرایط نگهداری عسل مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هشت =