مقالات

شهد گل چگونه تولید می شود؟

شهد گل چگونه تولید می شود؟

شهد مایعی سرشار از قند است که درون گل ها، برای جذب جانوران گرده افشانی تولید می گردد یا در خارج از گل برای تغذیه ی جاندارانی که با گیاه رابطه ی همیاری دارند تولید می گردد. شهد توسط غده هایی به نام شهد دان تولید می گردد. شهد از نظر اقتصادی ماده ای با ارزش است زیرا برای تولید عسل توسط زنبوران به کار گرفته می شود به غیر از این شهد در کشاورزی و باغداری هم مفید است و کاربرد دارد چون که بسیاری از پرندگان شکارچی حشرات مضر مانند مرغ مگس خوار و پروانه ها از شهد تغذیه می کنند. شهد گل حاوی آب و قند است که این دو ماده بسته به نوع گیاه و عوامل محیطی مانند آب هوا و دما ،نوع خاک ،رطوبت و….به نسبت های متفاوت در شهد وجود دارند. بافت های گیاهی از تجمع قند برخوردار است، وقتی که شرایط مناسب باشد آب از طریق ریشه بالا آمده و به سمت قسمت های انتهای گیاه مانند اندام های گل می رود در این هنگام و در طول مسیر خود،این قند را حل می کند و در ادامه غدد گیاه وارد عمل می شود و شیره را ترشح میوجود بیشتر این غده ها به حالت برجستگی درون گل ها خود نمایی می کند ولی در خارج از گل ها و زیر برگ ها نیز به چشم می خورند،این غده ها دارای مجرای مختلفی هستند که از هر مجرا قطره کوچکی ترشح شده در مجموع در سطح غده، مقداری شیره انباشته می شود.

چگونه تشکیل شدن شهد گل و تبدیل شدن به عسل طبیعی

زنبور در جریان ملاقات گل ها و گرده افشانی آنها، شهد فوق را توسط خرطومش می مکد و در داخل عسل دان (عسل دان یکی از اندام های زنبور عسل است که قبل از معده قرار گرفته و توسط دریچه ای به معده متصل می گردد) ذخیره می کند و هر زنبور برای جمع آوری شهد گل ها تقریبا ۱۰ مرتبه از کندو خارج می شوند. کارشناسان بر این باورند در طول روز ۱۰/۱۵ کیلو شهد جمع آوری می کنند. وزن متوسط یک محوله شهد که برای زنبور قابل حمل است حدود ۴۰میلی گرم است و بزرگترین محموله ی شهد به اندازه ی۷۰میلی گرم است. زنبور آورنده شهد وقتی وارد کندو می شود در صورتی که جریان شهد کم باشد در میان سایر زنبور ها حرکت می کند، اما وقت زیاد بودم منبع شهد حرکات رقص مانندی انجام دی دهد و اطلاعات گوناگونی را در مورد منبع غذا و مکان در اختیار زنبوران قرار می دهند.برای تبدیل کردن شهد به عسل رخ داد یک سری فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی لازم است. زنبور کارگر که وظیفه ی تبدیل شهد به عسل طبیعی را بر عهده دارد پس از تحویل شهد از زنبور حامل آن ، به گوشه ای رفته و شروع به انجام فعالیت های فیزیکی مربوطه به روی آن می کند تا زمانی آب های اضافه ی آن تبخیر شود و تبدیل به عسل شود. زنبور های دیگر با بال زدن در کندو باعث تهویه ی هوا می شوند و در انجام بهتر و کامل تر این کار نقش دارند.

عسل چهل گیاه که به آن عسل چند گیاه نیز می گویند از شهد گل و گیاهان متنوعی تهیه می شود و با آمدن فصل بهار و گل های متنوع، تنوع گل ها و شیره ی گیاهانی که زنبور ها از آنان تغذیه می کنند بیشتر می شود و همین دلیل این عسل را به عسلی مرغوب تبدیل کرده است. طعم این عسل بسیار دلپذیر است و به عنوان ماده ی دارویی به کار می رود.برای خرید این عسل به سایت کندوک که دارای انواع عسل طبیعی که انواعی از آنها خواص دارویی نیز دارند سر بزنید .

عوامل تاثیر گذار در شهد

زمان

زمان نقش مهمی در ترشح شهد گل دارد .در بیشتر مواقع به نظر می رسد بهترین زمان،پیش از ظهر یا اواخر بعد از ظهر است .

 خاک

رطوبت خاک به طور مستقیم روی تولید شهد تاثیر می گذارد چون ریشه های گیاه آب را از زمین می گیرند و قندهای موجود در بافت های گیاهی در آن آب حل می شود و شهد را به وجود می آورد. پس اگر زمینی بیش از حد خشک باشد فرایند تولید شهد در آن خواهد بود. وضعیت مناسب موقعی است که پس از باران هوایی گرم و خشک و آفتابی باشد. در این حالت خاک توسط باران خیس شده و رطوبت خود را از طریق کانال های شهد که با کمک خورشید فعال می شوند در هوا پخش می کند. بعضی وقت ها در تابستان، تنها یک رگبار شدید می تواند باعث فراوان شدن شهد گیاهان شود .

انواع گل شهدزا و اهمیت آن

گل های شهدزا دسته ای از گیاهان هستند که دارای اهمیت زیاد و ویژه ای هستند و شناخت و آگاهی در مورد آنها مفید و کمک کننده خواهد بود. این گیاهان در پوشش های گیاهی مختلف و مناطق مختلف رشد می کنند و از لحاظ میزان شهد متفاوت هستند. گل های شهد زا مجموعه ای از گیاهان هستند که برای اشخاصی مانند زنبورداران بسیار مهم و ضروری است چون که در حقیقت گیاهانی که شهد و گرده ی بیشتری داشته باشند در تولید بیشتر عسل نقش فراوانی دارند به همین دلیل شناسایی گیاهان شهد را با بازده ی تولید بالا قطعا مورد اهمیت خواهد بود. هر چه شهد بیشتر باشد تولید عسل بیشتر خواهد بود گیاه شهد زای نسترن یک درختچه با ارتفاع دو الی سه متر است و شاخه هایش شکل کمان با رنگ سبز تیره است و برگ هایش ۵الی۷تایی می باشد و این گیاه دارای میوه ای گرده بوده و دارای دانه می باشد و خاصیت دارویی نیز دارد. میزان تولید شهد این گل کم است اما تولید گرده ی زیادی دارد درخت شهد زای آلبالو تا حدود ده متر ارتفاع دارد که تنه ی آن دارای پوست تیره است و شاخه های جوان و برگ های صاف و براق دارد که حالت تخم مرغی اند. گل های این درخت معطر بوده و رنگ سفید داشته و میوه اش مزه ای ترش دارد .این درخت منبع خوبی برای تولید شهد است . درخت شهدزای بادام ارتفاع حدود شش الی هشت متر دارد و دارای ریشه ای قوی و عمودی است این درخت در خاک های آهکی رشد بیشتری دارد محل ترشح شهد درخت بادام در کنار تخمدان مادگی می باشد و میزان تولید آن کم می باشد اما تولید گرده ی خوبی دارد

شهد گل چگونه تولید می شود؟

گیاه پر شهد توت فرنگی

این نوع گیاه چند ساله بوده که ساقه ی هوایی دارد و بر روی زمین گسترده می شود. برگ های آن سه تایی است رنگ گل های آن سفید است و میوه ی آن به شکل مرکب نرم و آبدار است و این گیاه در اوایل بهار کشت می شود و در مرداد برداشت می شود و جالب است بدانید بوته های این گیاه در گلدان هم قابل رشد است و پرورش ساده ای دارد و دارای شهد زیادی است .

درخت شهد زای گلابی

این درخت در اقلیم هایی که شرایط آب و هوایی سرد و کوهستانی دارند رشد می کند و گل های سفید رنگ و دسته ای دارد. مدت زمان بازماندن گل های این درخت بسیار کوتاه است به همین دلیل زنبور ها زیادی به آن جذب نمی شوند چون میزان قند در شهد گلابی کم است ولی از لحاظ تولید گرده خوب است .

در این مقاله ما شهد و چگونگی تشکیل آن را به همراه تشکیل عسل معرفی یک سایت عسل طبیعی و انواع گل شهدزا را بیان کردیم و امیدوار هستیم برایتان مفید باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =