مقالات

خاصیت دمنوش گل گاو زبان و عسل

خاصیت دمنوش گل گاو زبان و عسل

دمنوش گل گاوزبان یکی از مشهورترین دمنوش های پرطرفدار ایرانی است که طی چندین سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امروزه در بسیاری از کافی شاپ ها نیز عرضه می شود؛ اما خاصیت دمنوش گل گاو زبان و عسل چیست؟ در این مقاله کندوک سعی داریم به بررسی خواص گل گاو زبان با عسل بپردازیم . تا آخر مطالب با ما همراه باشید .

گیاه گل گاو زبان چیست؟

همانگونه که می دانید گیاه گل گاو زبان یکی از شناخته ترین نوع گیاهان در بین مردم ایران است. گیاه گل گاو زبان اغلب در دمشق یعنی در مرکز کشور سوریه رشد می کند و یافت می شود. همچنین در مناطق شمالی و شمال غرب ایران نیز، رویش بسیار مناسبی دارد.

این گیاه دارویی در طب سنتی اغلب به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از مهمترین و معروف ترین آنها استفاده به عنوان جوشانده و دمنوش است. با توجه به خواص دارویی فراوان این گیاه پرخاصیت، به عنوان یک از دمنوش با طبع گرم، طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان، خصوصا ایران پیدا کرده است. از سایر فرآوردهایی که با این گل گاو زبان تولید می شود، می توان به مربا و روغن و… نیز اشاره کرد.

بسیاری از مصرف کنندگان این دمنوش اغلب برای شیرین کردن دمنوش گل گاو زبان از شکر، قند، نبات یا عسل استفاده می کنند.

باید بدانید عسل طبیعی یکی از بهترین گزینه ها برای شیرین کردن دمنوش گل گاوزبان است . خاصیت این دمنوش نه تنها برای شیرین کردن دمنوش این گیاه استفاده می شود ، بلکه طعم بسیار شیرین و فوق العاده ای به دمنوش میبخشد . عسل طبیعی همراه با دمنوش گل گاو زبان دارای خواص بسیار زیادی است که ممکن است کمتر کسی با خواص خارق العاده آن آشنا باشد .

اگر قصد دارید از خواص بینظیر این دمنوش خوشمزه و در حین حال پرخاصیت استفاده کنید، این مطالب می تواند برای شما مفید باشد. در اینجا به مهمترین خاصیت دمنوش گل گاو زبان و عسل تقویت می شود اشاره شده است.

خاصیت دمنوش گل گاوزبان به همراه عسل

عسل طبیعی یکی از بهترین ماده های غذایی و درمانی در بین سایر ماده های خوراکی به شمار می رود . اضافه کردن عسل خام باعث تقویت خواص دمنوش گل گاو زبان می شود و می تواند اثرات مفیدی برای درمان بیماری ها ویا پیشگیری از برخی از بیماری ها داشته باشد. در ادامه با مهمترین خواص عسل با دمنوش گل گاو زبان آشنا خواهیم شد.

تقویت حافظه

یکی از اصلی ترین خواص گل گاو زبان با عسل ، تقویت حافظه است . تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترکیب عسل طبیعی و دمنوش گل گاو زبان ، به بهبود عملکرد مغز می پردازد و باعث تقویت حافظه و اعصاب خواهد شد. به همین علت، در برخی از کمپانی های مدرن اغلب جهت افزایش تمرکز کارمندان خود  ، در ساعات کاری مشخص از این نوع دمنوش در اختیار پرسنل خود قرار می دهد.

همچنین از دیگر خواص معجزه آسای این نوشیدنی سنتی، تقویت اعصاب بوده که از بیماری هایی همچون آلزایمر پیشگیری خواهد کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای بهره گیری از خواص گل گاو زبان باید برای شیرین کردن دمنوش آن از عسل کاملا خام و طبیعی استفاده شود.

آرامش بخش

امروزه دغدغه ها و مشکلات زندگی باعث بالا رفتن استرس در انسان ها شده است. استفاده از دمنوش گل گاو زبان به راحتی می تواند تاثیر فوق العاده موثری در تقویت سیستم های عصبی و تسکین دهندگی اضطراب داشته باشد. جالب است بدانید عسل به تنهایی نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر مغز داشته باشد و هنگامی که با دمنوش گیاه مصرف شود ، می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر آرامش اعصاب و مغز داشته باشد.

افزایش انرژی بدن

همه ما می دانیم انجام فعالیت های روزانه باعث از دست رفتن انرژی می شود و بخصوص اگر در کنار کار به ورزش های سخت هم بپردازیم. انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند درصد بالایی از انرژی از دست رفته را به ما بازگرداند و به همین دلیل می توان عسل را به عنوان یک ماده غذایی پرخاصیت در برنامه های غذایی قرار داد . عسل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در کنار دمنوش گل گاو زبان می تواند انرژی بسیار زیادی را در بدن ما تولید کند .

بهبود کیفیت خواب

کم خوابی و بدخوابی یکی دیگر از مشکلاتی است که امروزه درصد بالایی از افراد جهان به این مشکل درگیر هستند . درمان های قدیمی در طب سنتی که معمولا امروزه نیز برای درمان مشکلات خواب نیز اغلب تجویز می شود، نوشیدن دمنوش و یا جوشانده گل گاو زبان است. البته باید بدانید دمنوش همراه با عسل می تواند تاثیرات خود را برای بهبود کیفیت خواب نشان دهد. جوشانده گل گاو زبان را با یک قاشق عسل ترکیب کرده و سپس نیم ساعت قبل از خواب میل نمایید .

بهبود سرماخوردگی

متاسفانه با ظهور بیماری های تنفسی مثل آنفلانزا و سرماخوردگی، لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن معمولا بیش از پیش مشخص شد.

یکی از عواملی که به افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، تامین ویتامین سی  بدن است. ویتامین c اغلب در بسیاری از مواد غذایی طبیعی پیدا می شود و گل گاو زبان، منبع اصلی این ویتامین است. از نظر بسیاری از متخصصان در طب سنتی، با مصرف دمنوش گل گاو زبان و عسل می توان از انواع بیماری های تنفسی مانند کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کرد.

نکات مهم قبل از مصرف

این دمنوش یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد؛ اما همانگونه که این دمنوش می تواند برای سلامتی بدن مفید باشد ، نحوه مصرف آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

دقت کنید پیش از مصرف دمنوش و سایر نوشیدنی ها حتما نظر پزشکان متخصص تغذیه و متخصصان طب سنتی را جویا شوید. قبل از قرار دادن انواع دمنوش ها در برنامه غذایی خود بهتر است در ابتدا با نوع مزاج خود آشنا باشید. همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، طبع دمنوش گل گاو زبان گرم است. به همین علت برای افرادی که گرم مزاج هستند، لازم است بدانند که در مصرف دمنوش عسل و گل گاو زبان نباید زیاده روی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هجده =