مقالات

درمان رفلکس معده با عسل

درمان رفلکس معده با عسل

آیا شما نیز جزء آن دسته از افراد هستید که از رفلکس معده و سوزش معده رنج می برید؟ امروزه درصد بالایی از افراد جامعه دچار بیماری های گوارشی همچون رفلکس معده و زخم معده هستند و این افراد به نفعشان است که در مرحله اول قند و شکر را از برنامه های غذایی خود حذف کنند و عسل طبیعی را جایگزین آن نمایند.

عسل یکی از بهترین ماده های خوراکی است که با خاصیتی که دارد به افرادی که با انواع بیماری های معده درگیر هستند ، توصیه می شود . در این مطلب سعی داریم به روش های فوق العاده موثر برای درمان رفلکس معده با عسل اشاره کنیم که می توانید با استفاده از این روش ها در کمترین زمان جهت درمان رفلکس معده اقدام کنید .

بیماری رفلکس معده چیست؟

رفلکس معده در واقع همان اسید معده است که در اصطلاح پزشکی اغلب به عنوان های رفلاکس گاسترواسوفاژیال یا زخم پپتیک نیز شناخته می‌شود. آمارهای بدست آمده نشان می دهند که سالانه در آمریکا 24 میلیون از افراد به رفلکس معده مبتلا می شوند و بنابراین یکی از شناخته ترین مسائل در بنیاد اظهارات مجلس ملی سلامت آمریکا محسوب می شود .

یکی از تصورات اشتباه برخی از افراد این است که رفلکس معده ( اسید معده )، برآمده از فرآوری بیش از زیاد اسید در معده افراد است که اغلب به علت مصرف داروهای مسدود کننده ترشح اسید مانند بازدارنده‌های پمپاژ پروتونی منجر خواهد شد.

اسید معده به علت برآمده از عملکرد نادرست اسفینکتر اسوفاژیال تحتانی است که مایع ایجاد جریان برگشتی اسید از معده به داخل مری می شود و بنابراین موجب احساس درد و سوزش معده شده و سپس ایجاد حس ناخوشایند سوزش های دردناک در قفسه سینه خواهد شد .

به کارگیری داروهایی جهت «مسدودسازی» تولید اسید معده در مدت طولانی باعث کاهش مقدار اسید معده شده و می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای سلامتی داشته باشد. دلایل بروز رفلکس اسید معده چیست؟ چگونه می توانیم رفلکس معده را با عسل درمان کنیم؟ تا آخر مطالب با ما همراه باشید .

دلایل اصلی بروز اسید معده چیست؟

در واقع یکی از بدترین دلایل شایع در این بیماری این است که اسید به یک اختلال معده بر می گردد، که به آن فتق هیاتال نیز گفته می شود؛ این رخداد به طور کلی هنگامی اتفاق می افتد که قسمت فوقانی شکم به بالای دیافراگم جنبش داشته باشد و عضله یی که شکم را از قفسه سینه جدا می کند و همچنین دیافراگم که اسید معده را در شکم نگه میدارد، اما اگر یک فتق هیاتال اتفاق بیافتد، اسید به راحتی می تواند به مری نفوذ کند و سپس باعث ایجاد علائم رفلاکس خواهد شد.

از مهمترین عواملی که باعث ایجاد رفلکس معده می شود، می توان به اضافه وزن، مصرف وعده های غذایی سنگین ، خم شدن یا دراز کشیدن پس از مصرف وعده غذایی، مصرف تنقلات قبل از خواب ، دوران بارداری، مصرف نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، سیگارکشیدن و حتی مصرف قهوه و چای اشاره کرد . در برخی از مواقع مصرف برخی از داروهای شیمیایی مانند ، ایبوپروفن، آسپیرین و داروهای فشار خون نیز باعث ایجاد رفلکس معده می شود.

درمان قطعی رفلکس معده با عسل طبیعی

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد غذایی و درمانی شناخته می شود که می تواند تاثیر مستقیمی در درمان اسید معده داشته باشد . لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تنها عسل طبیعی یا همان عسل خام است که می توانید برای درمان صد درصدی رفلاکس استفاده نمایید و عسل حرارت دیده برای درمان اسید معده توصیه نمی شود .

از بهترین عسل هایی که می توانید برای درمان رفلکس از آن استفاده نمایید ، می توان به عسل سیاه دانه و عسل آویشن کوهی اشاره کرد. اگر خواهان تهیه عسل طبیعی هستید، می توانید برای خرید عسل طبیعی و اصل به صورت مستقیم آن را از زنبورداران کندوک خریداری نمایید .

روش اول: در یک روش بسیار ساده می توانید یک قاشق عسل طبیعی را به صورت ناشتا و قبل از خوردن صبحانه مصرف نمایید . همچنین می توانید عسل را با نان مصرف کنید و از مصرف مایعات به مدت 20 دقیقه پس از مصرف عسل بپرهیزید زیرا مایعات سبب رقیق شدن عسل شده و کارایی فوق العاده این ماده غذایی را کاهش می دهد .

روش دوم: یک قاشق چای خوری از پودر شنبلیله خشک را بجوشانید و سپس اجازه دهید تا خنک شود تا جایی که انگشت را نسوزاند و به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کرده و به صورت ناشتا میل نمایید.

عسل تک گل چیست ؟

روش سوم: یک لیوان ماست را با یک قاشق عسل ترکیب کرده و روزانه به صورت ۳ وعده مصرف کنید. جالب است بدانید ماست اسید معده را به شدت کاهش می دهد و پس از مصرف این معجون دیگر از ترش کردن معده اثری دیده نخواهد شد.

راه های پیشگیری از رفلاکس معده !

اگر به رفلکس معده مبتلا هستید، یکی از بهترین روش های درمانی برای درمان رفلاکس معده، عسل است . عسل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به همین علت تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان اسید معده دارد .  همچنین خوردن غذا سبک، پرهیز از مصرف وعده های غذایی سنگین ، کاهش مصرف فست فود، پرهیز از مصرف نوشابه های گاز دار و انواع سس های آماده، کم کردن مصرف چای، ترک سیگار و قلیان، کاهش وزن و ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه به صورت منظم در پیشگیری و کاهش علائم رفلکس موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − ده =