مقالات

آشنایی با محصولات زنبور عسل و فواید آن

آشنایی با محصولات زنبور عسل و فواید آن

همه ما زنبورهای عسل را می شناسیم و می دانیم که مهمترین محصول زنبور عسل، عسل است. ولی شاید خیلی از شما در مورد دیگر فراورده های این حشره نیش دار اطلاعات بالایی نداشته باشید. ما در این مطلب در مورد دیگر محصولات زنبور عسل و خواص آن صحبت خواهیم کرد اما اول اجازه بدهید تا با زنبور عسل یک آشنایی کامل پیدا کنید و بعد از آن فواید محصولاتشان را برایتان بازگو کنیم.

زنبور عسل چیست ؟

همان گونه که از نامش مشخص است به نوعی از زنبورها گفته می شود که توانایی تولید عسل را دارد و این عمل را با جمع آوری شهد از درختان و گلها درون کندو انجام می دهد. زنبورهای عسل در زبان فارسی با نام های منگ، منج و مگس انگبین نیز نام گذاری شده اند. زنبورها داخل کندو به صورت گروهی در کنار هم زندگی می کنند حتی اگر در خارج از کندو غذا به اندازه کافی در اختیار زنبورها باشد باز آن ها به این دلیل که اجتماعی هستند نمی توانند به تنهایی زندگی کنند. در داخل کندو زنبورها به سه نوع تقسیم می شوند : ملکه، زنبور کارگر و زنبور نر.

محصولات زنبورعسل و آشنایی با آن ها

بیشتر شما از فرآورده زنبورعسل فقط این را می دانید که عسل یکی از مهمترین محصولات آنها است؛ با این که موم و عسل از بهترین فرآورده های زنبور عسل محسوب می شود ولی زنبور عسل محصولات متفاوت تری نیز دارد که بر علاوه بر عسل و موم، گرده گل، ژل رویال و عصاره بره موم هستند.

عسل مهم ترین محصول زنبور عسل

از نظر اقتصادی از بین تمامی محصولات زنبور عسل، عسل به عنوان مهم ترین این محصولات شناخته شده است که از زمان های خیلی قدیم و حتی از زمان خلقت تا هم اکنون  همه از خواص آن برای خوراکی و درمان بیماری ها بکار می بردند. در تجارت عسل، رنگ عسل بسیار با اهمیت است و تاثیر بالایی در تشخیص کیفیت آن دارد.

عسل های به رنگ تیره در مصارفی کاربرد دارند که بیشتر تولیدی یا صنعتی می باشند ولی عسل روشن تر در خرید فروش برای مصارف شخصی و خوراکی می باشد. در ببشتر کشورها در بازار عسل رنگ آن تعیین کننده است و برای خریداران اولویت با رنگ آن می باشد. عسل های طبیعی با توجه به شهدی که زنبور مورد استفاده قرار داده است، از لحاظ رنگ، عطر و طعم با همدیگر متفاوت هستند. به همین علت گاهی با اسم گیاهی که بیشترین درصد از شهد را به خود اختصاص داده باشد نامگذاری می شوند.

تعدادی از عسل ها تنها مختص یک منطقه هستند و در مناطق دیگر یافت نمی شوند. زیرا زنبورها از گیاهان بومی موجود در آن مناطق تغذیه می کنند. برای نمونه عسل سدر و مرکبات اکثرا در شمال و جنوب کشور و عسل زرشک و عناب در قسمت شرق کشور یافت می شوند. این در حالی است که عسل گون، آویشن، یونجه، اسطوخودوس و چهل گیاه در تمام ایران تولید می شوند. زیرا این گیاهان بومی نبوده و در منطقه های مختلف وجود دارند.

طعم عسل نیز مانند رنگ و عطر آن، به طعم گیاهی بستگی دارد که زنبورها از آن ها تغذیه کرده اند. عسل های تیره رنگ معمولاً طعم تند تری دارند. بنابراین طعم آرام عسل های روشن تر، نشانی از کیفیت پایین آن ها نیست. عسل های طبیعی از خاصیت های زیادی برخوردار هستند و انتخاب طعم و عطر آن ها به طبع مصرف کننده وابسته است.

گرده گل و خواص درمانی آن

یکی دیگر از محصولاتی که زنبور عسل تولید می کند که کاربرد فراوانی در تغذیه و درمان دارد گرده گل است. گرده گل به صورت دانه های کوچکی می باشد که از لحاظ ارزش غذایی و دارویی از اهمیت بالایی برخوردارند. گرده گل نیز مانند دیگر خوراکی های پروتینی خواص خود را بسیار سریع از دست می دهد که این بحث بستگی به نوع انبار کردن و مکان و درجه حرارت آن جا دارد.

کاربرد  گرده گل در درمان بیماری ها

درمان ناباروری در آقایان

درمان عارضه های پوستی

حل مشکلات ورم پروستات

اشتها آوری بسیار عالی

رفع مشکلات آلرژی

درمان و رفع مشکل یبوست

درمان مشکلات کبد

موم و کاربرد آن

موم یکی از فرآورده های زنبور عسل است که از قرن ها پیش کشف شده است که می توان آن را در صنعت شمع سازی بکار برد. قبل از ساخت موم های نفتی ارزان قیمت، از چربی آب شده برای ساخت شمع ارزان قیمت و موم های تقلبی استفاده می شد.

موم زنبور عسل نیز کاربردهایی دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

ترمیم چاک گوشه لب

درمان بیماری نقرس

درمان و ترمیم زگیل های پوستی

آرام بخش برای دردهای رماتیسمی و عضلانی

بره موم و خواص آن

بره موم یکی از کهن ترین داروهای مورد استفاده انسان ها است که می تواند با عفونت ها مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را به طور باور نکردنی تقویت کند و در درمان سرطان، فشار خون و دیابت نوع دو بسیار تاثیر گذار باشد. بره موم به عنوان یکی از محصولات زنبور عسل است که از گذشته تا به امروز مورد مصرف انسان ها بوده و خواص فراوانی برای ما به همراه دارد.

این ماده طبیعی که به عنوان نوعی ماده استراتژیک در کندو مورد کاربری قرار می گیرد و این توانایی را دارد که کمک بسیاری به ما انجام دهد. بره موم ماده بسیار تاثیرگذار برای برطرف کردن انواع بیماری عفونی، تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است. همچنین بره می تواند برای درمان بیماری هایی که علم بشر هنوز موفق به درمان آن ها نشده نیز اثرگذاری داشته باشد. درمان سرطان، درمان فشاربالا خون و کمک به کنترل و درمان دیابت نوع 2 از جمله این بیماری ها است.

ژل رویال

ژل رویال یا ژل سلطنتی نوعی محصول است که زنبورهای کارگر موجود در کندو برای تغذیه لاروها و ملکه از خود ترشح می کنند. ژل رویال در همان وقت که ترشح می شود به استفاده ملکه و لاروها می رسد و به همین علت به راحتی قابل جداسازی نیست و برای به دست آوردن ژل رویال مرحله های مخصوصی را باید انجام دهند. وقتی که این ماده برای تغذیه لاروهای ۴ و ۵ روزه ترشح می شود در دم به استفاده آن ها می رسد. در شرایطی می شود که از این ژل بهره برد که از این ژل مقدار زیادی تولید شده باشد زیرا لاروها به سرعتی که ژل ترشح می شود نمی توانند آن را مصرف کنند و این ژل در سلول های ملکه باقی می مانند.

خاصیت درمانی ژل رویال

کاهش دهنده فشار خون و پیشگیری از سکته

بالا رفتن کارایی غدد جنسی

یاری به درمان افسردگی در بانوان

پیشگیری از بیماری قند و افزایش انسولین در بدن

کمک به افزایش شیر مادر

کمک به ترمیم و درمان بیماری های پوستی

جوان سازی و پیشگیری از پیری زود رس در صورت

کمک به درمان فشار خون و افسردگی در اشخاص مسن و میان سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =